تاثير عوامل آميخته بازاريابي بر افزايش فروش در زمينه محصولات لبني

مقالات علمي آموزشي رشته هاي برق عمران روانشناسي حسابداري حقوق الهيات علوم اجتماعي تاريخ ادبيات مكانيك صنايع كامپيوتر كشاورزي تربيت بدني

Stunning features of the Mercedes Benz cars
اعتراض به حكم بعد از قطعيت آن - حقوق متهم در قانون آيين دادرسي كيفري جديد
دانلود پايان نامه - كمالگرايي و سرسختي و رضايت زناشويي در دانشجويان متاهل
رابطه بين كيفيت خدمات، اعتماد، ارزش ادراك شده و رضايت و وفاداري مشتريان
توسعه منابع انساني در دستيابي به چابكي سازماني
پژوهش(پايان نامه) : بررسي رابطه بين توسعه بازار مالي و رشد اقتصادي در ايران
شنبه ۱۳ اسفند ۰۱

تاثير عوامل آميخته بازاريابي بر افزايش فروش در زمينه محصولات لبني

جايگاه بسته‌بندي در بازاريابي

بسته‌بندي يكي از عناصر آميخته بازاريابي (Marketing Mix) است. يعني هركس به‌عنوان محقّق يا پژوهشگر بازاريابي انجام وظيفه نمايد، هر مدير يا كارشناس بازاريابي يا فردي كه بخواهد به‌نحوي در مورد يك بنگاه و توليدات آن مطالعه نمايد، ناگزير از مطالعه و بررسي روش‌ها و انواع بسته‌بندي توليدات آن بنگاه است و اين بررسي بايد در دو زمينه حفاظتي و اطلاع‌رساني انجام شود.

يكي از موارد مهم در بررسي‌هاي مربوط به كالا، شكل، رنگ، طرح و بسته‌بندي است و اين اجزا در تركيب با يكديگر شكل ظاهري كالا را به‌گونه‌اي كه در برابر مصرف‌كننده جلوه‌گر شود، تشكيل مي‌دهند.

تصميم‌گيري در مورد بسته‌بندي تا آنجا كه به حمل و نقل كالا و حفظ سلامت آن مربوط مي‌شود، با مديران توليد و بازاريابي و بالاخص با مدير توليد است و تا آنجا كه به اطلاع‌رساني و ايجاد انگيزه فروش ارتباط پيدا مي‌كند، با مدير بازاريابي است. بديهي است هماهنگي مدير بازاريابي با ساير مديران در هر زمينه‌اي از جمله بسته‌بندي مي‌تواند در صحت تصميمات اتخاذ شده و منطقي بودن آنها مؤثر باشد( كاتلر، 1388، ص498).

پيش‌تر، تصميمات مربوط به بسته‌بندي كالا، اكثرا تحت تأثير هزينه و عوامل توليد قرار داشته‌اند و اولين و اساسي‌ترين وظيفه بسته‌بندي نيز نگهداري و حفاظت از كالا بوده است. ولي امروزه، عوامل بسياري باعث شده است بسته‌بندي به‌صورت يكي از ابزارهاي بااهميت بازاريابي درآيد. رشد پديده سلف سرويس بدان معناست كه بسته‌بندي بايد وظايف زيادي را بر عهده گيرد. اين وظايف عبارت از جلب توجه و توضيح درباره كالا و فروش است. افزايش رفاه مصرف‌كننده نيز بدين معنا است كه مصرف‌كنندگان براي راحتي و آسايش خود، براي ظاهر و قابليت اعتماد، اطمينان و اعتبار بهتر بسته‌بندي، حاضرند مبلغي را اضافه پرداخت كنند(كاتلر و آرمسترانگ،  1385، ص363).

 

2-2-2-6-2-كاركردهاي بسته‌بندي

بسته‌بندي اهداف مختلفي دارد كه عبارتند از:

1) حفاظت فيزيكي؛ حفاظت از اشياء درون بسته از تكان شديد، فشار، دما و غيره.

2) حفاظت مانع (Barrier Protection)؛ مانعي از اكسيژن، بخار آب، گرد و غبار و غيره.

3)  در برگيري يا انباشتگي (Containment and Agglomeration)؛ اشياء ريز و كوچك معمولا با يكديگر در يك بسته براي حمل و نقل به شكل گروهي قرار مي‌گيرند.

4)  انتقال اطلاعات (Information Transmission)؛ اغلب، روي بسته يا برچسب بسته‌بندي، اطلاعاتي درباره چگونگي استفاده، حمل و نقل، بازيافت يا مصرف محصول يا بسته موجود است.

5)  كاهش سرقت؛ بسته‌بندي‌اي كه نتوان آن‌را پس از باز كردن، دوباره بست؛ يا پس از باز كردنش آسيب فيزيكي ببيند (نشانه‌هاي باز شدن را نشان مي‌دهد) در جلوگيري از دزدي مفيد و مؤثر است.

6)  راحتي (Convenience)؛ شامل ويژگي‌هايي است كه موجب راحتي در توزيع، جابه‌جايي، نشان دادن (ويترين)، فروش، بازكردن، بستن مجدد و استفاده مجدد مي‌شود.

7)  بازاريابي؛ بسته‌بندي مي‌تواند توسط بازاريابان براي تشويق خريداران بالقوه براي خريد محصول استفاده شود( Louw & Kimber, 2007, P. 2).

 

2-2-2-6-3-فوايد بسته‌بندي براي جامعه

برخي مزاياي بسته‌بندي را اين‌گونه برشمرده‌اند:

  1. كاهش ميزان زباله‌هاي شهري
  2. صرفه‌جويي در كاربرد مواد بسته‌بندي
  3. تقليل ميزان ضايعات كالا و كاهش قيمت تمام‌شده
  4. مقابله با قحطي، سوء تغذيه و بيماري
  5. كاهش هزينه‌هاي غذايي به‌سبب بسته‌بندي
  6. كمك به خريد آگاهانه
  7. جلوگيري از خطر سرقت
  8. سهولت در مصرف
  9. كمك به بالا بردن سطح زندگي
  10. كمك به افزايش سطح اشتغال و درآمد
  11. كمك به كاهش شديد بيماري‌ها
  12. تازه نگه داشتن كالا (علمي، 1373، ص10).

 

2-2-2-6-4-اثرات زيست-محيطي بسته‌بندي

مهم‌ترين مسائل زيست-محيطي كه بر روي بسته‌بندي اثر مي‌گذارند، عبارتند از:

- اتمام منابع

- ايجاد زباله

- نحوه از بين بردن ضايعات و پسماندها

دانلود پايان نامه ارشد :

دانلود پايان نامه ارشد: بررسي تاثير عوامل آميخته بازاريابي بر افزايش فروش در زمينه محصولات لبني

مقاله :

بررسي تاثير آميخته بازاريابي سبز بر تصميم خريد سبز مصرف‌كنندگان (مطالعه موردي: مصرف‌كنندگان محصولات لبني شركت پگاه در شهرستان شيراز)

 

مشكلات ناشي از اتمام برخي از منابع طبيعي و دشواري‌هاي مربوط به دفع زباله‌ها و پسماندها، بسياري از صنايع بسته‌بندي را ترغيب كرده تا ميزان مصرف برخي از مواد را كاهش داده و استفاده از قوطي‌ها و مواد مصرف شده را در برنامه كار خود قرار دهند(علمي، 1373، ص53).

به‌منظور حل مشكلات زيست-محيطي ناشي از بسته‌بندي به‌طور خلاصه:

الف) بسته‌بندي بايد به‌گونه‌اي طراحي شود كه كمترين مقدار مواد سازنده را دربرگرفته و در عين حال وظيفه خود را نيز انجام دهد. كاهش مواد بدين طريق، ملاحظات و اقدامات بعدي در خصوص استفاده دوباره، بازيافت و احياي ماده اضافي را غير ضروري مي‌سازد.

ب) در صورت امكان، اجزاي ظرف‌ها و بسته‌بندي‌ها بايد دوباره مورد استفاده قرار گيرند.

پ) در صورت امكان، بسته‌بندي بايد جمع آوري شده و مواد آن براي استفاده دوباره بازيافت شود.

ت) قبل از اختصاص دادن بسته‌بندي جهت دورريزي به‌عنوان زباله بايد تدبيري انديشيد كه احتمالا ارزش ديگري از ضايعات احيا شود(سركا، 1384، ص42).

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.