امروزه استفاده از مهاربندهاي ضربدري براي مقاومسازي سازهها در برابر زلزله، بخصوص در مورد ساختمانهاي بلند رواج زيادي يافته كه از جمله دلايل آن ميتوان به سختي زياد اين مهاربندها و نيز دلايل اقتصادي اشاره نمود. در سيستمهاي قاب مهاربندي، انتظار ميرود تنها درصد كمي از بارهاي جانبي وارده، بوسيله عملكردهاي خمشي و يا انعطافپذير در اتصالات قابهاي خمشي تحمل گردند. اعضاي قطري، برش را مستقيماً بصورت نيروي فشاري و يا كششي تبديل كرده و به سيستم قائم انتقال ميدهند [6].
عملكرد مطلوب مهاربندهاي هم مركز، پس از مرحله الاستيك بستگي به اين موضوع دارد كه مهاربندها براي رفتار كمانشي قابل پيشبيني طراحي شده باشند. قابهاي بادبندي شده هممركز انرژي را بوسيله كمانش بادبند مستهلك ميكنند، محدوديت ضريب لاغري بادبند از كمانش موضعي بادبند جلوگيري ميكند. از اين رو بادبندهاي لاغر نسبت به بادبندهاي چاقتر انرژي كمتري را مستهلك ميكنند.
قابهاي مهاربندي مقيد شده در برابر كمانش (BRBF) يك ردهي خاص از قابهاي مهاربندي شدهي هم مركز هستند، تقاطع محورهاي اعضاي[1]BRBF در يك نقطهي اتصال، يك سيستم خرپايي عمودي كه نيروهاي جانبي را تحمل ميكند، تشكيل ميدهد. BRBF داراي شكلپذيري و جذب انرژي بيشتري در مقايسه با SCBF است زيرا از كمانش كلي مهاربند و كاهش مقاومت مربوط به آن در نيروها و تغييرشكلهاي مربوط به جابجايي نسبي طرح، در طبقهها جلوگيري ميكند. توجه داشته باشيد كه مهاربند K و X شكل به عنوان گزينههاي BRBF به شمار نميروند.
متن كامل فايل در لينك زير :
در المانهاي مهاربندي BRBF جذب انرژي در طي چرخههاي تسليم پايدار كششي- فشاري صورت ميپذيرد
[1] .BRB:Buckling Restrained Brace Frame
. شكل 1-9 مشخصات رفتاري هيسترزيس براي اين نوع از مهاربند را در مقايسه با مهاربند كمانشكننده نشان ميدهد، اين رفتار در طي محدود نمودن كمانش هستهي فولادي در داخل المانهاي مهاربندي حاصل ميشود. تنش محوري از مقاومت كمانشي خمشي جدا شده و بار محوري به هستهي فولادي محدود شده است. در حاليكه مكانيزم مقيدسازي كمانش، كه به طور معمول يك پوشش است، در برابر كمانش كلي مهاربندها مقاومت كرده و كمانش هستهي فولادي در مودهاي بالاتر را مقيد ميسازد [6].
- سه شنبه ۰۱ آبان ۹۷ ۰۲:۴۴ ۲۵۶ بازديد
- ۰ نظر